0 cm Snežni pokrivač

Meni

Dolazak
Odlazak
2 noci
2 Odrasli · 0 Deca 2 noci

2 noci

2 noci

Tradicionalni Kuker karneval u Banskom

Proterivanje zlih sila i duhova drevni je bugarski (i ne samo) običaj koji je počeo pre više od 6000 godina.

Tradicionalni Kuker karneval u Banskom

Od kada se tačno rade uredbe koje progone zlo, nijedan stručnjak ne može tačno da kaže, ali postoje dokazi da su prve lutkarske igre održane u čast boga Dionizije – grčkog boga zabave i vina. Dionizijski štovaoci nazivali su se satirom i predstavljali su se kao ružna bića sa dugom bradom, kozjim stopalima i ušima životinja. Stručnjaci su mišljenja da se upravo iz zastrašujuće i odbojne izgleda satire pojavila originalnost Kukerovih odijela i maski.

Nošenje i zveckanje zvona takođe potiče iz davnih vremena, tačnije, bojnog plesa Kritskih ratova, koji su plesali i udarali u štitove kada su želeli da uplaše svog neprijatelja.

Prva zabeležena informacija je da su bugarske zemlje obavljali kukerovi obredi koji potiču iz 6. veka, ali istina je da su se slični rituali izvodili još od davnina.

Prema stručnjacima, igre mumar u prošlosti imale su obredno značenje koje je ostalo od paganskih vremena. U ta davna vremena ljudi su verovali da će nošenje strašnih kostima i maski i glasno zvonjenje zvonima ili zvonima otjerati zle sile iz domova ljudi i njihovo selo biti zaštićeno od bijede i gladi.

Danas su Kukerove igre postale više poput karnevala, ali do danas su u većini regiona zemlje sačuvani najveći deo drevnih obreda i ispunjene su velike želje svih učesnika u Kuker igrama.

U različitim regionima zemlje mumari u raznim vremenima progone zle duhove i moći. Na primer, u istočnoj Bugarskoj, progon zlih sila obično se obavlja između lokalnog i sira Zagoveznog, dok se u zapadnoj Bugarskoj igraju lutkarske igre između božića i nove godine.

Postoje regionalne razlike ne samo u vremenu tokom kojeg se igre odvijaju, već iu različitim oblastima zemlje, postoje razlike u imenu, kostimima i načinima na koji se sama ceremonija provodi.

Svaki od Kukerovih festivala koji se održava u zemlji jedinstven je sa svojim posebnostima, ali u poslednjih deset godina, čak i više, Kuker igre u Banskom dobijaju sve veću popularnost.

Tradicionalni Kuker karneval u Banskom

Za razliku od drugih regiona u zemlji, mumari, ili kako ih u Banskom nazivaju, „babugeri“ ili tipično u Banskom „babugeri“, na ulice izlaze ne jedanput, već dvaput.

Na Božić, pavijani izlaze na ulice bez tradicionalnih nošnji. Na struku nose kaiš sa nekoliko teških kade kojim njuškaju dok lutaju gradom.

Ako ste u Banskom na Božić i čujete zvuk kucanja, zvona zvona ili vam neko kaže svojim zvučnim banskim dijalektom: „Božićna zvona“ znajte da ako želite da uživate u velikoj povorci trebali biste odmah krenuti prema centru grada.

Pravi Kuker karneval u Banskom počinje u prvim satima Nove godine. Čim sat udari u 12 i nakon ljudi na trgu, Bansko je neko vreme tiho kako bi se pripremio za jedan od najiščekivanijih praznika – Kuker karneval.

Još mračnije u tri četvrti grada – „Vionovo Blato“, „Ulevinitsa“ i „Kostei Blata“ okupljaju se Kuker grupe.

Babuni su tradicionalno samo muškarci, obično neženja ili tek nedavno oženjeni. Učesnici u svakoj grupi igraju različite uloge. Obavezno je da babune vodi vodič ili takozvana „starija“. Jedini je čovek svojih godina, sa porodicom i decom. Ostali važni likovi su Nevesta, Dečak i pop.

Za babune kupaćih kostima karakteristično je da sa vanjske strane nose krznena odeća sa krznom i nose do 1 metra kožne maske (takozvane „surate“). Na njegovom struku kupači kupaćih kostima imaju nekoliko teških i vrlo glasnih melodija, od kojih zvuk „progoni“ zle sile.

Kukerove grupe koje učestvuju u karnevalu okupljaju se u mraku i počinju od kuće do kuće. Obično, kad uđu u kuću, oni obilaze oko sebe i zveckaju ga što je glasnije moguće sa kantama, i na kraju vozač izjavi blagoslov porodice. Na kraju rituala, vlasnici kuća daruju babune hranom i vinom na zahvalnost što nisu prošli svoj dom.

Tradicionalni Kuker karneval u Banskom

Hodajući od kuće do kuće i protjerujući zle sile trubeći se što je glasnije moguće sa kantama, svaka se od Kukerovih grupa „spušta“ u centar ili „tržni centar“ grada.

Kukeri prolaze kroz centralne ulice Banskog trčeći, vičući i zastrašujući svojim zastrašujućim maskama, malim i velikim, a slijedi ih orkestar, koji dalje zvuči neverovatna povorka.

Vrhunac Kuker karnevala je u centru grada, gde se popodne babuške grupe okupljaju da izvrše svoj poseban ritual oranja i setve.

Započinje početak obreda, sa svim bedacima koji trče i zveckaju kantama da bi potjerali zlo iz grada. Zatim dva od momaka upregnu drveni plug, koji ritualno ‘orani’ zemlju. Slijedi ih vozač koji ‘sije’ žito da bi zemlja postala plodna naredne godine.

Nakon što stariji poseje žito, blagoslivlja zemlju i ljude. Na kraju obreda, jedan od mame ubija vozača, a ostali ga vaskrsnu i to označava početak nove godine.

U nekim regionima zemlje, osim oranja zemlje i setve žita, vrši se i obredno „venčanje“, nakon koje dečak „oplodi“ devojčicu i ona rodi (simbol novog početka).

Na kraju dana karneval se nastavlja uz mnogo muzike, zabave, plesa i srdačan obrok u centru grada.

Radoznali:

  • U Banskom se učesnici Kuker grupa tokom čitave godine pripremaju za ovaj – jedini dan u kojem će obući kostime i maske i „protjerati“ zle duhove.
  • Čitave porodice učestvuju u babuger grupama. Dedevi prenose ljubav prema ovom festivalu na svoje unuke i praunuke i svi podjednako učestvuju u karnevalu.
  • Banskali prave svoje maske i kostime, što ih čini zaista jedinstvenim i neusporedivim u zemlji. Kostimi su napravljeni od posebnih koza s dugom kosom, čija se vuna mora sakupljati najmanje godinu dana da bi se napravila prava babica kostim.
  • Za razliku od maski koje se koriste u drugim regionima zemlje, maske proizvođača kupaćih kostima su napravljene skoro u potpunosti od kože pokrivene krznom, visoke su oko metar i obično se završavaju konjom.
  • Osim otvora za oči i usta, maske („surati“) nemaju mnogo ukrasa, osim neke crvene vrpce koja simbolizuje plodnost, novi početak i, prema verovanju Bugarske, štiti od zlih sila. Maske su tradicionalno zastrašujuće i ružne , tako da mogu „uplašiti“ i izbaciti zlo iz zemlje.
  • Iako su u prošlosti svi Kukeri bili samo mladići, danas tradicionalnom Kuker festivalu u Banskom prisustvuju i devojke i prilično mala deca.
  • Svake godine, Kuker grupe iz različitih regiona zemlje stižu da učestvuju u karnevalu u Banskom. I što je najzanimljivije, poslednjih godina sve je više stranih kukerskih grupa spremno da učestvuju.
Tradicionalni Kuker karneval u Banskom
  • Kuneri banera učestvuju na velikom broju festivala kao što su: Međunarodni festival stračečke kukere u Razlogu, festival u Perniku, festival Kuker u Iambolu i drugi.
  • Osim u Bugarskoj, Kukers su popularni i u drugim zemljama Italiji, Rumuniji, Srbiji, Moldaviji, Grčkoj, Severnoj Makedoniji, Hrvatskoj, Španiji, Sloveniji. jedan – da zle sile otjeramo iz gradova i sela.